Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Hudvård
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2010-02-09
miisa miisa är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-09-14
Hur ändra receptet så krämen går bättre in i huden?

Jag beställde ett starterpack från aromantic och gjorde kräm för torr hy. På barnen dras krämen genast in och den är helt superbra åt dom, men åt mej önskar jag nog att den skulle få dra in bättre.

Är det nån olja jag ska byta ut, eller kan man öka/minska på nån ingridiens som gör att krämen absorberas bättre?

20g Cocoa butter
30ml thistel oil
30ml olive oil
70ml almond oil
20g cetyl alcohol
25g VE-emulsifier

45g MF emulsifier
40ml glycerine
720ml spring water

100 drops E-vitamin
120 drops preservative 12

(Essential oils)
Gammal 2010-02-09
CaK CaK är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-02-13
Hej,
Personligen tycker jag att olivolja tar länge att dra in... kakaosmör lämnar ju också en "kletig" yta om det är det du inte tycker om? Ur Finn Andersens bok kan man läsa följande alternati för halvfeta oljor: jordnöt, pumpkärna, hasselnöt, aprikoskärn, persikokärn, jojoba, raps, riskli, argan, soja, vetegrodds, och majsolja. Torra oljor: havtornfrö, solros, tistel, valnöt,druvkärn och gurkörtsolja. Ifall du minskar på kakaosmöret kan du i stället ta i lite bivax för att behålla konsistensen. Jag tycker att bivax lägger sig som en skyddande hinna på huden.
Reply With Quote
Gammal 2010-02-11
miisa miisa är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-09-14
Citera:
Ursprungligen postat av CaK
Hej,
Personligen tycker jag att olivolja tar länge att dra in... kakaosmör lämnar ju också en "kletig" yta om det är det du inte tycker om? Ur Finn Andersens bok kan man läsa följande alternati för halvfeta oljor: jordnöt, pumpkärna, hasselnöt, aprikoskärn, persikokärn, jojoba, raps, riskli, argan, soja, vetegrodds, och majsolja. Torra oljor: havtornfrö, solros, tistel, valnöt,druvkärn och gurkörtsolja. Ifall du minskar på kakaosmöret kan du i stället ta i lite bivax för att behålla konsistensen. Jag tycker att bivax lägger sig som en skyddande hinna på huden.
Tack för hjälpen!

Jag har fortfarande problem att navigera rätt här så jag hittade inte min tråd förrens nu, hupps.

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 10:13.