Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Tvålforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Tvålforum För recept, se Medlemmarnas recept > Tvålrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2009-10-14
norbybo norbybo är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-10-10
Behöver all hjälp jag kan få ang. tvåltillverkning!

Hej!
Jag har försökt skapa ett eget tvålrecept med hjälp av SoapCalc (länk) och är ganska nöjd med det nuvarande resultatet. Det ser ut såhär:

Kokosfett: 370 gram
Olivolja: 600 g
Rapsolja: 370 g
Bivax: 30 gram
Ricinolja: 45 gram
Kakaosmör: 90 gram

Nu ligger receptet på 1505 gram, men jag tror jag ska försöka göra om det till en 1000 grams-sats. Tanken är att göra en mjölk och honungstvål Alltså hade jag tänkt att använda mjölk istället för vatten och ha i honung vid spårningen. Men jag tycker egentligen att tvålen har lite för bra tvätt-förmåga och dessutom skulle jag gärna ha den lite hårdare, har ni något tips på hur jag skulle kunna ändra receptet? Inte bara angående de saker jag nämnde, utan allt! Jag kanske har missat någon viktig basregel för att tvålarna ska bli bra? Tanken är att de ska vara klara till jul, tror ni att de hinner mogna tills dess? Och angående mjölken, ge mig era bästa tips för att den inte ska bli bränd! Jag är ju nybörjare så jag är tacksam för alla tips jag kan få!
Jag tänkte dela satsen i två delar, en ska bara vara naturell, och en hade jag tänkt att färga med paprikapulver så den får samma fina färg som kryddtvålen här, men att använda de eteriska oljor som nämns i receptet på den hemsidan blir alldeles för dyrt för mig, så jag funderar på att kanske hitta på någon egen blandning med vanliga kryddor. Har någon av er testat det? Fungerar det? Jag tänkte på någon av dessa, alternativt en blandning av dem:
Kanel
Koriander
Kardemumma

Kan inte komma på några fler "juligt"/mysigt doftande kryddor just nu, men ge gärna tips på det också!

Vad tror ni? Kommer jag lyckas eller har jag tänkt helt fel någonstans?
Reply With Quote
Gammal 2009-10-15
Mimmi Mimmi är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-05
Plats: Kungälv
Hej
Jag har aldrig gjort med mjölk men jag tror att det viktiga är att hålla den så kall som möjligt när du häller i kaustiksodan så att den inte kokar över. Jag tror att jag har sett att man kan ställa kärlet i en hink med is runtom för att hålla nere temperaturen.

För att få en hårdare tvål kan du ju öka mängden bivax vilket också är bra då du tänker sätta till honung som ju gör tvålen mjukare.

För att få en juldoft så brukar jag i mina pepperkakor ha:
kanel
kardemumma
ingefära
Nejlika

Och jag tror inte att du behöver ha i paprikapulver för kryddorna ger ju en ganska bra färg de också.
Riskmomentet är ju mjölken. Men blir det fel så sker ju det i början innan du börjar med själva tvålen så det är ju bara att göra om med vatten istället. Jag ser inga större tankefel i ditt recept. 25%kokos, lite ricin, lite lyx med kakaosmöret, bivax för hårdheten och lite vanligt med oliv och raps.
Lycka till/mimmi
Reply With Quote
Gammal 2009-10-16
Medlem

Hej!
Tack för svar, jag ska tänka på det där med mjölken! Och bra idé, det där med att öka mängden bivax. Vad sägs som 50 gram istället? Eller ännu mer? Tror du tvålen kommer att ta lukt från kryddorna eller blir de bara fina som färgsättning?
Reply With Quote
Gammal 2009-10-16
amonik amonik är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-03-28
Jag gjorde en mjölktvål och frös mjölken innan jag rörde i luten. Den blev inte bränd, men jag tycker att tvålen fortfarande (efter fyra månader) luktar lite kokt mjölk på ett otrevligt sätt faktiskt. Senast när jag ville ha mjölk i tvål tog jag yoghurt istället, dvs jag blandade sodan med vatten till en ganska stark lösning (för att det inte skulle bli för mycket vätska), och sedan tillsatte jag yoghurt när jag rörde ihop det. Uppförde sig väldigt bra.
Reply With Quote
Gammal 2009-10-17
Medlem

Hmm... vad knepigt. Men om man använder yoghurt, blir det samma fina färg som mjölktvålar får? Och det bär väl vanlig, naturell yoghurt du använder? Frös du den också? Och hur mycket av den totala mängden vätska var yoghurt? Alltså var det 1/4 osv...?
Tack för svar!
Reply With Quote
Gammal 2009-10-18
Hiro Hiro är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-09-10
Hej, norbybo!

Jag har använt både mjölk o yoghurt i tvål o det har jag aldrig upplevt att det luktar bränt.
När man tillsätter mejery produkter, t ex mjölk, yoghurt, grädde, orsaker dess protein som möts med luten ammoniak doft. Dessutom stigertemperaturen av tvålmassan. Det var därför att mejery produter ska vara svalt, när du använder. Kanske luten o oljeblandning ska vara i låg temperatur (ca 35-40 C) när de blandas.

Det gäller färgen av yoghurt tvål är det inte lika som mjölktvål men yoghurt tvålen är väldigt fin också.

Det gäller mängden av vätska, bror det på dig. Jag brukar använda ca 3-40 % av total "batch", alltså om man använder 170 g vätska, 100 g vatten o 70 g yoghurt.
Först blandas vatten med NaOH och väntar man till temeraturen sjunker. Sedan blandas med oljeblandning och böjra röra. Efter 5-10 min tillsätts mjölk eller yoghurt och fortsätter att röra. Det är inte svårt, eller?
Lycka till!
Hiro

Senast redigerat av Hiro : 2009-10-22 klockan 08:15.
Reply With Quote
Gammal 2009-10-18
Medlem

Det låter ju riktigt lätt, faktiskt! Då tror jag att jag kör på en tvål med 40% mjölk/yoghurt av den totala mängden vätska och så har jag i honung vid spårningen

Tack för svar!
Reply With Quote
Gammal 2009-10-21
amonik amonik är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-03-28
Citera:
Ursprungligen postat av norbybo
Hmm... vad knepigt. Men om man använder yoghurt, blir det samma fina färg som mjölktvålar får? Och det bär väl vanlig, naturell yoghurt du använder? Frös du den också? Och hur mycket av den totala mängden vätska var yoghurt? Alltså var det 1/4 osv...?
Tack för svar!
Jag färgade den här tvålen med rosa lera, och fick en trevlig brunrosa färg. Sedan vet jag inte om färgen kom av yoghurten eller av honungen som jag också hade i. Jag frös inte yoghurten, men rörde ihop allt vid ganska låg temperatur, 35 grader. Jag hade ett recept där den maximala mängden vätska var 370 ml, och jag använde 250 ml vatten och 100 g yoghurt. Jag tog alltså inte mindre vatten än den minsta rekommenderade mängden.
Reply With Quote
Gammal 2009-10-22
Medlem

Jag ska ha i både honung och mjölk/yoghurt så då lär det ju bli en fin färg oavsett! :-) Jag undrar bara, blir det inte svårt att röra ihop allt när det är så låg temperatur?
Reply With Quote
Gammal 2009-10-22
Hiro Hiro är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-09-10
Hej norbybo!

När man tillsätter honung, blir tvålen beige färg, naturligtvis lite olika nyans av beige beroende av olika honung.
Och blandas honung med ett litet vatten och lite värmar upp med mikron för att honung blir slät o fin, och häller i när tvålmassn börjar bli tjocka.

P.S. till amonik
>Jag brukar använda ca 3-40 % av total "batch" alltså om man använder 170 g vätska, 100 g vatten o 70 g yoghurt.

Jag skrev total vätska men det skall vara "batch" Ursäkta!

hälsningar
Hiro

Senast redigerat av Hiro : 2009-10-22 klockan 08:18.
Reply With Quote
Gammal 2009-10-24
Medlem

Ah, okej, så det är honungen som ger den fina färgen! Jag tror jag ska åka in till stan imorgon för att köpa alla ingredienser jag behöver, och på söndag blir det tvålverkstad! :-)
Reply With Quote
Gammal 2009-10-24
CaK CaK är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-02-13
Hej norbybo,

Mjölken kan du lägga i frysen tills det blir små flingor i det. På det sättet undviker du att det blir för hett, eller att det börjar bubbla. Jag skulle inte tillsätta så mycket bivax, jag har för mig att tvålen lättare spricker(?) I stället skulle jag tillsätta en hård råvara ss. palmoljefett. (Finns i mataffären brevid kokosfettet)
Reply With Quote
Gammal 2009-10-24
CaK CaK är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-02-13
Nejlika, appelsin, pomeransskal... Du kan blanda kryddor antingen i slutskedet, i oljan eller så kan du koka dem i vatten och använda kokvattnet i tvålen....
Reply With Quote
Gammal 2009-10-25
Medlem

Okej, palmoljefett, det ska jag komma ihåg! Ska testa att göra om receptet lite...
Reply With Quote
Gammal 2009-10-25
Medlem

Tack för kryddtipsen! Slutskedet, då syftar du på spårningen va?
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 00:45.