Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Hudvård
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2010-09-03
Korpglugg Korpglugg är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-04-25
Glyceringel/kräm (även om propylenglykol)

Jag har hittat flera recet där man har upp till 50 % glycerin i krämer för torra händer t.ex.

Men det heter ju att man inte ska ha mer än 5 % för att det inte ska bli uttorkande i stället.

Någon som kan förklara varför det kan fungera med 50 % glycerin?

Om jag vill göra en gel för hårbotten, blandar ut Aloe99-gel med lika del vatten och ska tillsätta glycerin: hur mycket bör jag ta i procent?

Och samma fråga för schampo, hur mycket glycerin kan jag ta i?

Angående propylenglykol: jag testade en kortisonvätska för hårbotten och den sved och brände (innehöll cortison, propylenglykol och isopropanol). Jag testade ACO återfuktande hårbottengel och den sved och brände. Jag vågar inte fortsätta prova, då problemet jag försöker lösa är att det kliar och bränner. Är det normalt att vara känslig för propylenglykol?

Glycerin verkar gå mycket bättre för min hårbotten.

Jag har även börjat få konstiga reaktioner som att det svider i ansiktet om jag har allantoin i mitt ansiktsvatten. Eller om jag har det allra minsta mjölksyra (huden verkar vilja ha pH 6, inte lägre). Lavendel ger mig klåda. Allt det här är sådant som ska vara snällt och "bra", men det ger mig besvär. Detta kanske hänger ihop med känsligheten för propylenglykol, något verkar ha hänt. Men propylenglykolen svider bara i hårbotten. Jag provade att smörja ansiktet med hårbottengelen, och det kändes ok.
Reply With Quote
Gammal 2010-09-03
Morticia's Avatar
Morticia Morticia är offline
Moderator

Medlemsdatum: 2007-01-30
Plats: Stockholm
Svar: Glyceringel/kräm (även om propylenglykol)

Citera:
Ursprungligen postat av Korpglugg Visa inlägg
Jag har hittat flera recet där man har upp till 50 % glycerin i krämer för torra händer t.ex.

Men det heter ju att man inte ska ha mer än 5 % för att det inte ska bli uttorkande i stället.

Någon som kan förklara varför det kan fungera med 50 % glycerin?

Om jag vill göra en gel för hårbotten, blandar ut Aloe99-gel med lika del vatten och ska tillsätta glycerin: hur mycket bör jag ta i procent?

Och samma fråga för schampo, hur mycket glycerin kan jag ta i?

Angående propylenglykol: jag testade en kortisonvätska för hårbotten och den sved och brände (innehöll cortison, propylenglykol och isopropanol). Jag testade ACO återfuktande hårbottengel och den sved och brände. Jag vågar inte fortsätta prova, då problemet jag försöker lösa är att det kliar och bränner. Är det normalt att vara känslig för propylenglykol?

Glycerin verkar gå mycket bättre för min hårbotten.

Jag har även börjat få konstiga reaktioner som att det svider i ansiktet om jag har allantoin i mitt ansiktsvatten. Eller om jag har det allra minsta mjölksyra (huden verkar vilja ha pH 6, inte lägre). Lavendel ger mig klåda. Allt det här är sådant som ska vara snällt och "bra", men det ger mig besvär. Detta kanske hänger ihop med känsligheten för propylenglykol, något verkar ha hänt. Men propylenglykolen svider bara i hårbotten. Jag provade att smörja ansiktet med hårbottengelen, och det kändes ok.
Det är vanligt med halter över 5% glycerin
http://www.shenet.se/recept/glycerinlotion.html

Många är känsliga mot propylenglykol. Så du är inte ensam.

Hårbottengelé
ca 3% har jag i en tunn gelé som jag använder till allt, ansiktsvatten, hårbotten, after shave...
resten är aloekoncentrat
vatten
3 % D-panthenol
3 % fucogel
Jag har i pepparmyntsvatten. Just för det är klådstillande. Om man tål det...
Reply With Quote
Gammal 2010-09-04
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av Morticia Visa inlägg
Det är vanligt med halter över 5% glycerin
http://www.shenet.se/recept/glycerinlotion.html
Men ska det inte vara uttorkande då, och ta fukten från huden?

Jag förstår det inte riktigt, just för att det verkar så motstridigt och jag har inte fattat vad det är som gör att det är bra med över 5 % ena gången och dåligt andra.

Citera:
Många är känsliga mot propylenglykol. Så du är inte ensam.
Förstår inte varför detta då ska vara i allting som apoteket säljer, varför har de inte vegetabiliskt glycerin? Vad använder de som är känsliga mot "allting"?

Citera:
Hårbottengelé
ca 3% har jag i en tunn gelé som jag använder till allt, ansiktsvatten, hårbotten, after shave...
resten är aloekoncentrat
vatten
3 % D-panthenol
3 % fucogel
Jag har i pepparmyntsvatten. Just för det är klådstillande. Om man tål det...
Fattar inte riktigt proportionerna här. Är det 3 % vardera av glycerin, panthenol och fucogel? Hur mycket pepparmyntsvatten/vatten och aloekoncentrat?

Jag har köpt torkad aloe eftersom koncentratet såg skumt ut när jag hade använt hälften. Vet inte om det blev dåligt.

Hur mycket glycerin vågar man ta maximalt i gele till hårbotten? Tjockleken har jag tänkt göra som ACOs hårbottengel och blanda till av aloe99 + vatten. "Carbomer" verkar fungera bra på huden i hårbotten, medan jag är rädd att xanthan ska "mata jästsvamparna" (jag vet inte om jag har överväxt av jästsvampar eller ej - de som ger mjälleksem, inte ens dermatologen kan ge ett svar - min hårbotten är liksom både torr och samtidigt producerar den mer sebum än vanligt, men torr och "hård" sådan - de mjäll som finns är i storlek som kan vara både torrmjäll beroende på torr hud enbart eller beroende på torr mjäll av jästsvamp).

Senast redigerat av Korpglugg : 2010-09-04 klockan 09:17.
Reply With Quote
Gammal 2010-09-04
Morticia's Avatar
Moderator

Citera:

Jag förstår det inte riktigt, just för att det verkar så motstridigt och jag har inte fattat vad det är som gör att det är bra med över 5 % ena gången och dåligt andra.
Så är det med allt. Gamla hudblekande lotions har ibland 80 % glycerin.
Uppgifter som krockar teoretiskt. Jobbigt.

Citera:
Förstår inte varför detta då ska vara i allting som apoteket säljer, varför har de inte vegetabiliskt glycerin? Vad använder de som är känsliga mot "allting"?
Därför det är ganska billigt. Och de flesta tål det bra.

De som är känsliga mot allting använder inget.
Vet en familj som inte lyckats hitta någon olja som alla tål där de gör istertvål och tvättar hår, kropp, kläder i.
Fungerar bra.

Citera:
Fattar inte riktigt proportionerna här. Är det 3 % vardera av glycerin, panthenol och fucogel? Hur mycket pepparmyntsvatten/vatten och aloekoncentrat?
10 % aloekonc
3 % fucogel
3 % glycerin
resten vatten
parabener

Citera:
Jag har köpt torkad aloe eftersom koncentratet såg skumt ut när jag hade använt hälften. Vet inte om det blev dåligt.
Jag har aldrig använt torkad aloe.

Citera:
Hur mycket glycerin vågar man ta maximalt i gele till hårbotten? Tjockleken har jag tänkt göra som ACOs hårbottengel och blanda till av aloe99 + vatten. "Carbomer" verkar fungera bra på huden i hårbotten, medan jag är rädd att xanthan ska "mata jästsvamparna" (jag vet inte om jag har överväxt av jästsvampar eller ej - de som ger mjälleksem, inte ens dermatologen kan ge ett svar - min hårbotten är liksom både torr och samtidigt producerar den mer sebum än vanligt, men torr och "hård" sådan - de mjäll som finns är i storlek som kan vara både torrmjäll beroende på torr hud enbart eller beroende på torr mjäll av jästsvamp).
3-5% skulle jag själv använda.
Jag har inte läst någonstans att xanthagum skulle mata jästsvamparna.

Kan inte en hudläkare ta prov på huden och ta reda på vilken mikroorganism som ställer till det. Eller se om det är någon annan sjukdom som ligger bakom
Reply With Quote
Gammal 2010-09-04
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av Morticia Visa inlägg
Jag har inte läst någonstans att xanthagum skulle mata jästsvamparna.
Det är en polysackarid, något som hudläkaren menar matar jästsvamparna (socker/stärkelse/kolhydrater).

Hon sade detsamma om decyl glucosid (sockertensid) och menade att det var socker. Men jag undrar om svampar verkligen vill äta sockertensid (kanske får smaka själv ^_^).

Citera:
Kan inte en hudläkare ta prov på huden och ta reda på vilken mikroorganism som ställer till det. Eller se om det är någon annan sjukdom som ligger bakom
De kan säkert, men de vill inte. I Sverige är det skitsvårt att få korrekt vård. Speciellt när det gäller bagateller som de tycker att det jag har är, så skiter de i problemet.

Jag ska försöka få betala själv och få några tester gjorda. Det har gått över ett halvår med flera läkarbesök där jag har fått höra "kan vara kontaktallergi", "kan ju vara mjälleksem", "kanske du är torr". Men inget händer. Så jag ska försöka tvinga till mig allergitester och om det går att se om det är någon svamp eller om man kan se om man har överväxt av mjälleksemsvampen.

Jag har bra hud för övrigt. Bara problem i hårbotten och lite i ansiktet.

Det är några år sedan jag började märka att henna kliade, och då slutade jag använda det. Senare började jag med örtinfusioner och inpackningar, eteriska oljor m.m. och har fått för mig att de spelar in i mina nuvarande problem. Just för att jag kan märka problem i ansiktet av många örtinfusioner, oljor och tillsatser som borde tålas.

Det är ett helsicke att ha problem med inte veta vad man ska göra.

Jag använde ett vanligt mjällschampo ett tag, och det fungerade bra. Det hade ALS/ALES som tensider, och doftade som gamla dubbeldusch. Så bytte de formula till det populära äppel/fruktdofterna, SLS/SLES, konserverar med natriumbensoat och då fungerar det inte längre. ALLA schampon doftar äpple... och ska ha natriumbensoat i sig. Köpte ACOs mjällschampo, men det var salicylsyra i, och jag fick en jättereaktion i form av kraftigt brännande smärta i ett dygn. En läkare sade att det kanske ska vara så, att huden ska skadas lite för att verksamma ämnen ska komma in. Men det känns helt fel på min redan ömma hårbotten.

När jag var barn, hade jag en enda reaktion totalt under hela uppväxten, och det var på ett schampoo med just äppeldoft. Fick utslag över hela ryggen.
Reply With Quote
Gammal 2010-09-04
Morticia's Avatar
Moderator

Citera:
Det är en polysackarid, något som hudläkaren menar matar jästsvamparna (socker/stärkelse/kolhydrater).

Hon sade detsamma om decyl glucosid (sockertensid) och menade att det var socker. Men jag undrar om svampar verkligen vill äta sockertensid (kanske får smaka själv ^_^).

De kan säkert, men de vill inte. I Sverige är det skitsvårt att få korrekt vård. Speciellt när det gäller bagateller som de tycker att det jag har är, så skiter de i problemet.

Jag ska försöka få betala själv och få några tester gjorda. Det har gått över ett halvår med flera läkarbesök där jag har fått höra "kan vara kontaktallergi", "kan ju vara mjälleksem", "kanske du är torr". Men inget händer. Så jag ska försöka tvinga till mig allergitester och om det går att se om det är någon svamp eller om man kan se om man har överväxt av mjälleksemsvampen.

Jag har bra hud för övrigt. Bara problem i hårbotten och lite i ansiktet.

Det är några år sedan jag började märka att henna kliade, och då slutade jag använda det. Senare började jag med örtinfusioner och inpackningar, eteriska oljor m.m. och har fått för mig att de spelar in i mina nuvarande problem. Just för att jag kan märka problem i ansiktet av många örtinfusioner, oljor och tillsatser som borde tålas.

Det är ett helsicke att ha problem med inte veta vad man ska göra.

Jag använde ett vanligt mjällschampo ett tag, och det fungerade bra. Det hade ALS/ALES som tensider, och doftade som gamla dubbeldusch. Så bytte de formula till det populära äppel/fruktdofterna, SLS/SLES, konserverar med natriumbensoat och då fungerar det inte längre. ALLA schampon doftar äpple... och ska ha natriumbensoat i sig. Köpte ACOs mjällschampo, men det var salicylsyra i, och jag fick en jättereaktion i form av kraftigt brännande smärta i ett dygn. En läkare sade att det kanske ska vara så, att huden ska skadas lite för att verksamma ämnen ska komma in. Men det känns helt fel på min redan ömma hårbotten.

När jag var barn, hade jag en enda reaktion totalt under hela uppväxten, och det var på ett schampoo med just äppeldoft. Fick utslag över hela ryggen.
Har du testat att inte använda något under längre tid, ett par veckor?
Inte att smörja med. Bara tvål eller rengöringslotion och vatten? Inte särskilt kul men rätt billigt!

Det är mycket som "borde" tålas som många reagerar mot.
Milda trevliga örter som man bara inte tål.
Reply With Quote
Gammal 2010-11-05
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30

Citera:
Den där femprocentsgränsen på glycerin tror jag inte på. Det är nåt som folk upprepat så ofta att det blivit som ett mantra. Glycerin funkar precis som andra humektanter (fuktighetsbevarande ämnen) men det är bara om glycerin folk tjatar om en maxgräns, och det trots att äldre recept kan innehålla massor. Jag är övertygad om att många produkter man köper innehåller mer än 5% glycerin.

Däremot kan glycerin dra fukt från hud och hår vid extremt torr luft, och då blir det förstås värre ju mer glycerin man har i produkterna. Men samma sak gäller förstås även andra humektanter.

Citera:
Hur mycket glycerin vågar man ta maximalt i gele till hårbotten? Tjockleken har jag tänkt göra som ACOs hårbottengel och blanda till av aloe99 + vatten.
Min hårbotten börjar klia om jag sätter balsam/inpackning med mer än ca 10-15% i den. Även aloen är ju i sig självt fuktbevarande (humektant). Är du känslig är det nog bra att börja försiktigt, och öka sen om du vill.

Citera:

Fick hon höra namnet decylglukosid, eller var det just ordet "sockertensid" hon reagerade på? Ärligt talat vet läkare knappast vad det är. Hon reagerade troligen bara på ordet "socker".

Citera:
En hel del eteriska oljor kan verka hudirriterande. När huden väl är retad kan den reagera på lite vad som helst. Förhoppningsvis kan allt det här ge med sig, när huden fått vila ett tag. Men då gäller det ju att du hittar vad du inte tål, så du kan låta den vila.

Jag vill eka Morticias råd att använda så lite produkter och ingredienser som möjligt. Framför allt undvik örter, extrakt, eteriska oljor samt sånt som du redan vet att du är känslig för.
Reply With Quote
Gammal 2010-11-05
Medlem

Hej.

Orkar inte citera, så jag svarar samlat ^_^

Det du skriver om glycerin låter helt logiskt, och ungefär så jag har tänkt själv, men så har man ju hört om 5 %-gränsen så mycket som sagt, så det har känts som "det måste väl ligga något i det". Men kanske är det just att om man är i fel miljö, så börjar problemen bli större om man har mer än "lite" i.

Jag bor i en mycket fuktig miljö, vid havet. Så fuktig luft att man har problem med det för plåtsaker och "hård mat", kryddor m.m. Kanske troligt att jag inte får problem med hög halt glycerin här.

Jag har nu använt 5 % glycerin, men kanske skulle testa 10 % då.

Någon på ett forum hade i ren glycerin i håret, och det blev konstigt efter ett tag. Nu vet jag ju inte om det orsakade något slags beläggning, eller om det blev uttorkande till slut.

Om läkaren: Jag sade decyl glukosid, och nästan skrek (inte "skrek" men utropade med tre virtuella utropstecken) att "glukos är rent socker, det är namnam/mat för jästsvampar!!!".

Man kan ju testa och se om getingar vill äta sockertensid till sommaren

Jag använder nu så lite produkter som möjligt. Men verkar ha någon annan process, kanske beroende på stress. Läkaren började misstänka histaminproblem, kanske utan allergi. Jag vet inte. Har ätit Kestine i 4 veckor nu, och har fortfarande dermografi ("skrivhud") som läkaren upptäckte. Kanske testa annan antihistamin.

Hittade ett schampo som kan vara intressant: "Urtekram no perfume baby". Inte vanlig sort, man hittar ju annars antingen no perfume eller baby (med parfym). Denna innehöll inget coco sulfat, var förtjockad med xanthangum, och mycket lätt att skölja ur till skillnad från hemgjorda med guarkärnmjöl, där guarmjölet alltid sätter sig fast och inte går att skölja bort riktigt helt.

Jag testade pH, som låg på 6, vilket är det som passar mig bäst.
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 11:13.