Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Massageforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Massageforum För recept, se Medlemmarnas recept > Massagerecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2009-03-16
JosseJossan JosseJossan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-10-02
Massage mot värk

Jag ska göra en kräm, salva eller olja mot värk till min farmor.
Hon har otrolig värk pga utslitning i höfterna och inte ens de starkaste värktabletterna hjälper.
Så ge mig alla tips ni har, provat själva eller hört andra provat som har hjälpt.
Jag har läst runt lite på webben och fattat det som att både värmande och kylande massage kan hjälpa. Kan man blanda både värmande och kylande oljor i samma salva? Jag har hört talas om hot and cold.
Använder värmande och kylande mot olika sorters värk?
Är det massagen som ger lindring också eller kan jag göra en lotion och ha i eteriskolja i?
Jag har en aromablandning hemma som innehåller rosmarin, ingefära, svartpeppar och cayennepeppar. Jag har även arnika tinktur och rosmarin som jag kan göra infusion av.
Det kanske blir för värmande om jag har i allt detta?
Mycket frågor men jag behöver bara bolla lite idéer så att jag kan ge henne något som lindrar åtminstonde lite av hennes hemska värk...
Reply With Quote
Gammal 2009-05-13
Zeq Zeq är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-07-30
Hot & Cold är en Aloe Vera linement. Den innehåller: Aloe Barbadensis 75%, Stearic Acid (veg), Glyceryl Stearate (veg), Simmondsia Chinesis (jojobaolja), Communis (ricinolja), Mentha Piperta (mentol), Gaultheria Procumbens (metylsalycylat från vintergröneolja), Propylene Glycol, Cetyl Alcohol (veg), Triethanolomine, Cinnamomum Verum (kanelolja), Tocopheryl Acetale (vit k.), Retinyl Palmitate (vit A), Methylparaben, Propylparaben.

Recept från boken "Aromaterapi för alla" av S. Bilski Ullmark Kanske finns på biblioteket.
Till en kompress: blanda 3 dr en/enbär + 2 dr kajeput + 2 dr lavendel.
Smörj sedan in med 5 dr en/enbär, 5 dr kajeput + 5 dr komersk kamomill + 5 dr lavendel i 30 - 50 ml vegetabilisk olja. Linda in.

Personligen är jag förtjust i Johannesolja för just leder och muskler. Men den skall INTE användas av person som använder blodförtunnande medel, t.ex. Varan.
Jag använder veg. oljor som jag endast tillsätter eteriska oljor och masserar in.
Ibland använder jag: 30 ml Jojobaolja + 10 ml Ricinolja + 10 ml Arnika eller Ringblomolja
Som eterisk olja använder jag MAX 25 dr till 50 ml olja t.ex:
6 dr Enbär + 7 dr Ingefära + 6 dr Pepparmynta + 6 dr Rosmarin.
Andra eteriska oljor som är verksamma är. Basilika, Benzoin, Kajeput, Lavendel,
Mejram, Svartpeppar, Timjan m.fl. Cayennpeppar har jag inte provat -än.
Träffade en qvinna med svår reumatism i händerna, HON talade sig varm för tabletter med gurkmeja. Lycka till / Zeq
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 09:45.