Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Smink
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2014-05-06
minikakan minikakan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-03-17
Recept på superenkelt smink (spec. kajal/eyeliner, rouge och läppstift)

Hej,

Jag har löjligt reaktiv hud och använder aldrig smink nästan. Det sminket som fungerar bäst i längden är dock "kasst" och "neutralt" smink, typ petroliumbaserad och oparfymerad foundation...smink som inte har vårdande, aktiva, doftande osv egenskaper, bara helt neutralt typ. Den typen av mjukgörande fungerar också på mig...Eucerin, SBR Repair osv (lite trist men så är det).

Jag är nu lite nyfiken på att göra lite eget smink med just dessa "netrala egenskaper". Jag har ingen aning om hur man gör detta och skulle gärna ta hjälp. En helt oinformerad ide som jag har är typ kajal/eyeliner:
rapsoja/vaselin blandat med kol/sot (men det kanske är farligt med kol/sot?)

Jag tar tacksamt emot alla råd på olika smink. Skriv garna hur exakt och vart exakt man hittar och fixar allt.

Tackar och bockar och bugar!!

Senast redigerat av minikakan : 2014-05-06 klockan 11:29.
Reply With Quote
Gammal 2014-05-19
eisot eisot är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-02-08
Plats: Vojakkala, norr om Haparanda
Svar: Recept på superenkelt smink (spec. kajal/eyeliner, rouge och läppstift)

Det är jättekul att göra egna produkter och de är ofta mer naturliga plus att du ju vet precis vad som är i.

Alla människors hud är olika så det krävs en del testande för att hitta vad som passar dig.

Shenet har massor av information om vad och varför och recept som du kan börja med och sedan utveckla vidare. Använd sökknappen uppe i menyn och sök på eyeliner t.ex. och du får upp hur mycket info som helst. Shenet är en skattkammare.
Här är en intressant sida jag fick upp. Längst ner finns recept.

Råvaror kan du få tag på från Crearome, en svensk sida. Det finns även billioner utländska sidor (inom EU) som också har toppenkvalité på sina råvaror.

Senast redigerat av eisot : 2014-05-19 klockan 09:25.
Reply With Quote
Gammal 2014-05-19
minikakan minikakan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-03-17
Svar: Recept på superenkelt smink (spec. kajal/eyeliner, rouge och läppstift)

Hej!!

Tack, bra tips!
På ngt märkligt sätt gick det inte att söka på de sakerna sist jag gjorde det. Kanske sökte jag fel. Tack iaf, nu har jag bra saker att gå på =)
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 11:25.