Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Doftforum
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Doftforum För recept, se Medlemmarnas recept > Doftrecept.

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2009-12-07
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30
Stannar alkoholbaserad parfym kvar i krämer?

Hittills har jag bara gjort handsalva på bivax och vegetabilisk olja, ibland parfymerat med något oljebaserat - sånt jag redan hade, fast parfym och parfymoljor av olika slag. Det vore roligt att kunna använda de alkoholbaserade parfymer jag har, och i så fall måste jag väl gå över till tvåfas med någon typ av emulgeringsmedel för att allt ska blanda sig.

Vad jag funderar på är: stannar alkoholbaserad parfym kvar i krämen, eller dunstar den iväg så fort så det inte är mödan värt?

Kanske det fungerar om man har väldigt täta burkar? Vad för slags burkar kan då tänkas fungera?
Reply With Quote
Gammal 2009-12-11
heron heron är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-11-13
Plats: falköping
"parfymera" (om det nu behövs) med eterisk olja som även har funktion (tex lavendel)
Reply With Quote
Gammal 2009-12-14
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30
Javisst, det kan man göra. Men nu råkar jag ha rätt många parfymer hemma, och tycker det vore kul att använda dem till mina krämer.
Reply With Quote
Gammal 2009-12-14
CaK CaK är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-02-13
Hej,
Personligen tycker jag nog att ifall parfym hålls på huden så länge som den gör, så hålls den väl i krämer också. Det finns ju syntetiska dofter att köpa för doftsättning av kosmetika och då handlar det antagligen om samma ämnen som man gör parfym av? Alkoholen dunstar ju bort förstås med tiden...
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 07:18.