Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Medlemmarnas recept > Hudvårdsrecept
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2007-07-02
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
Jag har haft någon flaska i över ett halvår utan att den har förändrats på något sätt eller känts gammal.
Reply With Quote
Gammal 2007-07-03
Cajo Cajo är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-06-13
Hej,

Är det någon som kan ett recept på en rengöringsolja utan ricinolja? Jag har gjort en på:

10 ml ricinolja
89 ml olivolja
1 ml E-vitamin

Men nu när jag använt den i några dagar så har jag fått en massa röda pluppar (ser ut som eksem) vid munnen och runt näsan, dom kliar inte utan ser bara fula å röda ut. Mysan trodde att det är ricinoljan jag kan vara allergisk/känslig mot. Jag själv har ingen aning, det är första gången jag använder olja som rengöring överhuvud taget.

Finns det någon som har något förslag vad jag kan göra?

Hej så länge
Reply With Quote
Gammal 2007-07-03
Hedersmedlem

Hej, jag vet faktiskt inte om man kan vara allergisk mot ricinolja, men förmodligen kan man vara det, som med allt annat. Det är inte speciellt vanligt, dock. Är du mycket allergisk i annars också? Olivolja kommer ju från en stenfrukt, så man kan ju vara allergisk mot den också.

Jag skulle föreslå att inte använda rengöringsolja utan istället rengöringsgel. Det är inte så "tungt" mot huden.
Reply With Quote
Gammal 2007-07-03
Cajo Cajo är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-06-13
Hej,

Jag har lite känslig hud men inte extremt känslig....det kanske är något annat då. Kan man kanske blanda med jojoba istället? se om det är olivoljan som gör det.

Har tänkt att göra din rengöringsgel, har tittat på den...men tänkte att rengöringsolja kan kanske vara bra att börja med. Lätt att göra och så.

Men det kan ju iof vara något i ansiktsoljan, i den har jag:

30 ml rapsolja
30 ml jojobaolja
30 ml sheasmörsolja
10 ml gurkörtsolja
1 ml E-vitamin
1 ml morot CO2-extrakt

Kan det kanske vara någon utav dem som gör det?
Reply With Quote
Gammal 2007-07-04
Fialotta Fialotta är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-03-09
Hovaprest: Menar du att det var en flaska dest. vatten eller en flaska rengöringsgel som kunde stå länge?
Rengöringsgelen har kunnat stå länge tidigare för mig också. Det var denna gång den blev trist och därför funderar jag på råvarornas hållbarhet.
Reply With Quote
Gammal 2008-05-11
Korpglugg Korpglugg är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-04-25
Citera:
Ursprungligen postat av hovaprest
Eftersom här inte används en emulgator ska man inte värma upp helt, inte heller ha vatten och fettfas.
Hej.
En dum fråga kanske, men varför ska man inte ha en emulgator till vissa blandningar av fett och vatten?
Varför delar t.ex. den här cremen inte på sig?
Reply With Quote
Gammal 2008-05-11
Hedersmedlem

Hej, just i mitt recept tror jag att zantangum fungerar som emulgator. Men även mängden fett har viss betydelse.
Reply With Quote
Gammal 2008-05-11
Korpglugg Korpglugg är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-04-25
Citera:
Ursprungligen postat av hovaprest
Hej, just i mitt recept tror jag att zantangum fungerar som emulgator. Men även mängden fett har viss betydelse.
Hej.
Jag tänkte också på det med xantagum.

Jag har kollat runt lite (glömde ju att kolla här på shenet först som vanligt) och såg att vaxer fungerar emulgerande.

Tittade lite på olika recept, och allt innehöll någon känd emulgator, eller vax (inklusive cetylalkhol) eller xantangum.

Jag ska försöka lära mig att titta i shenets bra lexicon innan jag frågar

Jag är ju nybörjare, men en mycket nyfiken sådan som inte kan nöja sig med att följa recept utan att ta reda på vad allt gör.

Testade förresten att göra ditt ansiktsvatten, men att konservera med alkohol (vodka).
Det vart inget bra med alkohol för ansiktet, så det överger jag till nästa gång. Men jag kände mig tvungen att testa.
Gjorde också eget myntavatten till ansiktsvattnet genom att låta mynta dra i kokt vatten.
När jag haft ansiktsvattnet klart i några dagar, började det fälla så det blir en liten bottensats, och färgen är ju klart läskig (från början).
Filtrerade dekokten (eller vad det heter) genom melittafilter, men detta var tydligen för små partiklar för att fångas upp.

Hade också i eterisk olja av mandarin, och det var ingen höjdare heller, jag tror inte det passar till något alls faktiskt, förutom i konfekt möjligtvis.

(hmm hmm, alkohol, mynta, mandarin... kanske bara att tillsätta grädde med chokladsmak och dricka )

Ok, jag bjuder på detta, skratta åt mig, det låter ju som en underbar blandning jag kokat ihop genom att förvränga ditt recept (underbart lustig alltså).
Reply With Quote
Gammal 2009-03-08
JosseJossan JosseJossan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-10-02
kan man byta ut ricinoljan mot olivolja i rengöringsgel-receptet tro?
Jag har tyvärr ingen ricinolja men olivolja är ju ganska fett också, vad tror ni?
Reply With Quote
Gammal 2009-10-06
Webmaster Webmaster är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2002-12-20
Plats: Göteborg
Rexept på rengöringsgel upplagt på receptsidan
Rengöringslotion http://www.shenet.se/recept/rengoringslotion.html
Reply With Quote
Gammal 2010-03-09
Aguila Aguila är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2010-02-25
Jag har gjort ett ansiktsvatten med äppelcidervinäger och utan konserveringsmedel.

Ansiktsvatten
2 msk finhackad mint
4 msk äppelvinäger
6 dl vatten
Lägg myntan och vinägern i en burk med
lock. Låt stå i en vecka. Sila och blanda
i vattnet. Blanda väl och häll i en flaska.

Det har nog hållit sig flera månader i badrumsskåpet och ser helt normalt ut. Tror ni ändå att det kan finnas bakterier i det?
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 15:36.