Shenet Forum  Växter Råvaror Recept Referens Sök Kontakt Hem

Gå tillbaka   Shenet Forum > Hudvårdsforum > Smink
Registrering FAQ Medlemslista Kalender Sök i alla forum Dagens inlägg Markera forum som lästa

Besvara

Ämnesverktyg Visningssätt
Gammal 2007-03-01
Melissa Melissa är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-03-01
Plats: Stockholm
Question Göra mineral foundation själv?

Jag har länge använt I.D mineral foundation och gillar verkligen den här sortens smink.
Fast det är ju så himla dyrt!
När man tittar på ingredienserna så borde det ju inte vara så svårt att göra det själv. Någon som har provat och som har något recept att utgå ifrån?

/Melissa
Reply With Quote
Gammal 2007-03-01
mysan mysan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-21
Vad är det för ingredienser i?
Reply With Quote
Gammal 2007-03-01
Rosenknopp's Avatar
Rosenknopp Rosenknopp är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-01-24
Plats: sundsvall
Hej,

tittade vad mineralfoundation innehåller kollade på "Lily Lolo / Foundation")

Contains: Mica, Zinc Oxide, Titanium Dioxide, Iron Oxides, Ultramarine Blue.

(Mica (Glimmer): Glimmer är ett naturligt ämne, som förekommer i jorden. Ger samma glittrande effekt som pärlemor.)

(Zinkoxid som kosmetika
Zinkoxids kosmetiska möjligheter i ansiktspuder upptäcktes så sent som 1866 - det varken missfärgades eller skadade, till skillnad från andra vanliga metallföreningar som användes vid denna tid, och var dessutom billigt att framställa. Det blev genast en stor succé som ledde till att puderförsäljningen ökade kraftigt i både USA och Europa. )

(Titanium Dioxide (E 171, CI 77891): Ett pigment som absorberar och reflekterar ultraviolett ljus. Titandioxid är det mest ofarliga och bredspektrade solskyddsmedel som finns. Det beror på att huden inte tar upp och reagerar med det. Titandioxid skyddar mot UVA-, UVB- och UVC-strålning. Titandioxid är godkänt som livsmedelstillsats.)

(Iron Oxide (E 172): Järnoxid, en förening mellan järn och syre. I naturen färgar detta pigment jorden röd och brun.)

(Blått färgämne
2) Syntetisk ultramarin
2.3) Olösligt färgpigment används i de flesta sorters fett och torrt smink, ögonskugga och ansiktspuder (20 gram per kilo), kräm och cold cream (aningens aning för riktigt vit).

Hälsningar
Gammal 2007-03-01
Medlem

Zinkoxid, titandioxid, ultramarin och järnoxider hittade jag på Crearome.

Men Mica, någon som vet var man kan hitta det?
Reply With Quote
Gammal 2007-03-01
Rosenknopp's Avatar
Medlem

Hej,

titta under färgämnen hos Crearome. Där finns olika färger med pärlemor som har beteckningen Mica + ett nummer. Kan kanske vara nåt sånt. Ring Crearome o fråga.

Hälsningar
Gammal 2007-03-01
Medlem

Tack för tipset. Det ska jag göra!
Reply With Quote
Gammal 2007-03-01
Aurora's Avatar
Aurora Aurora är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-05-06
Citera:
Ursprungligen postat av Melissa
Men Mica, någon som vet var man kan hitta det?
På Crearome, vit färg som heter "Pärlemorvitt classique" (best nr 6110) är 100% Mica.
Reply With Quote
Gammal 2007-03-02
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av Aurora
På Crearome, vit färg som heter "Pärlemorvitt classique" (best nr 6110) är 100% Mica.
Tack Aurora! Jag mailade Crearome men har inte hunnit få svar än. Men bra att veta!

Jag fick tips om en annan sida som hade alla ingredienserna och har beställt därifrån. Där fanns recept också! *glad*
Hoppas grejerna kommer snabbt och hoppas det blir bra! Det verkade inte så svårt, men man vet ju aldrig....:-)
Reply With Quote
Gammal 2007-03-02
mysan mysan är offline
Medlem

Av de ingredienser som Rosenknopp skrev om (Mica, Zinc Oxide, Titanium Dioxide, Iron Oxides, Ultramarine Blue) får man väl inte ihop en foundation, eller? Det är alltså inte en flytande foundation, eller?

Och var hittade du recept, Melissa? Väldigt nyfiken....
Reply With Quote
Gammal 2007-03-02
Medlem

Nej, Mineral Makeup är inte flytande. Det är som ett puder men det funkar som en foundation. Du kan läsa mer om I.D Bare Minerals här: http://shop.hudoteket.se/
Gå in under Makeup och sen i.d. makeup. Där finns rätt bra information om vad det är och hur det fungerar.

Receptet hittade jag på http://www.tikei.se. Där finns också lite information om vad mineral makeup är och hur det fungerar.
Reply With Quote
Gammal 2007-03-02
mysan mysan är offline
Medlem

Tack Melissa!
Det låter ju intressant, lite lustigt bara att de påstår på Hudoteket att det inte innehåller några "kemiska ingredienser"....
Reply With Quote
Gammal 2007-03-02
Medlem

Vilken är det som är kemisk tillsats? Vismutoxyclorid? Eller allihop? Vad jag har förstått så ska det vara naturliga ingredienser men jag har inte kollat upp det så himla noga.
Reply With Quote
Gammal 2007-03-02
Rosenknopp's Avatar
Medlem

Hej,

den här sidan var ju toppen.

Använder själv I.D Bare Minerals o tycker att det är bra för mig. Har även beställt från Everydayminerals i USA o där är det billigare även med fraktkostnad.

Nu finns det äntligen ett recept att utgå ifrån. Tack för det.

Hälsningar
Gammal 2007-03-03
mysan mysan är offline
Medlem

Alla ingredienser är kemiska ingredienser....
Nåja, jag antar att ordet "kemisk" är lika med "farlig" för många, så det är väl en marknadsföringsgrej.

Jag har läst nånstans, minns inte var, att vismut kan ge hudreaktioner hos känsliga personer, så om någon reagerar på mineralfoundation så kan det ju vara värt att testa någon utan vismut.

Jag måste nog också testa att göra själv, om ni testar så kan ni väl posta ett inlägg här och säga hur det gick!
Reply With Quote
Gammal 2007-03-03
Medlem

Citera:
Ursprungligen postat av mysan
Jag måste nog också testa att göra själv, om ni testar så kan ni väl posta ett inlägg här och säga hur det gick!
Jepp, jag har ju beställt så jag meddelar sen hur det gick!
Reply With Quote
Besvara

Ämnesverktyg
Visningssätt

Regler för inlägg
Du kan inte starta nya ämnen
Du kan inte svara
Du kan inte bifoga filer
Du kan inte redigera dina inlägg

vB-kod är
Smilies är
[IMG] -kod är Av
HTML-kod är Av
Snabbval till forum

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 08:27.