Visa enstaka inlägg
Gammal 2012-01-29
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30
Svar: Oljor som inte tål uppvärmning

Jag gör gärna massor av saker som man inte "ska". Bara för att testa om det ändå går eller inte, och vad som i så fall händer.

Nu gjorde jag en kräm på enbart tistelolja. Jag ville göra en kräm på enbart "torr" olja, alltså sådan som fort glider in i huden, och krämen uppför sig över förväntan när man smörjer in sig. Dock har krämen mörknat en smula, i ytskiktet där den kommit i kontakt med luft. Inte mycket, men en aning av rosa-brunt - fullt tillräckligt för att inte vara riktigt tilltalande. Tistelolja innehåller massor av fleromättade fetter, som lätt oxideras. Kanske det är detta som händer när man värmer upp tisteloljan. Den antioxidant jag sen sätter till i avsvalningsfasen kommer då i för sent.

Har någon andra förslag på oljor som lätt går in i huden utan att kladda, som inte är lika känsliga?

Capric, kanske? Det är det handelsnamn som står på Shenet men det handelsnamnet kanske dog ut när någon svensk firma som hade den slutade föra den. "Capric/caprylic triglycerides" är INCI-namnet. Alltså triglycerider med enbart korta, omättade fettsyror på - borde vara mindre känsligt tycker jag. Fast den känns nog inte lika torr som tistelolja.

Senast redigerat av Vaxet : 2012-02-21 klockan 11:47.
Reply With Quote