Visa enstaka inlägg
Gammal 2011-10-20
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30
Svar: Emulgeringsmedel från Kosmetik-Rohstoffe?

Lamecreme är glycerylstearat och glycerylstearatcitrat. Bara glycerylstearat känner vi som VE-fett, att kombinera med natriumstearoyllaktylat. Men Lamecreme använder man alltså ensamt, utan att kombinera med annat emulgeringsmedel?

Om Kosmetische Rohstoffe i största allmänhet... jag gjorde en stor order därifrån när jag började blanda ihop grejer själv. De är billiga och man kan beställa små påsar och flaskor av allting, vilket är jättebra när man är nybörjare och inte riktigt vet vad man kommer att använda i större mängd och vad man bara testar en gång och sen lägger på hyllan. Men de som har firman vet inte vad det är de handlar med - det är i alla fall det intryck jag har, eftersom de verkligen inte ger vettiga svar på frågor. Nu när jag hållit på ett tag - okej, jag är inte jätteerfaren. Men jag känner som så att ställen som inte alltid anger INCI-namn för vad de säljer, och ibland har uppenbara fel i INCI-namnen (!!!) vill jag inte handla från.

Jag vill inte helt avråda från KR. Att nybörjare gör sin första order därifrån, det förstår jag. Jag gjorde likadant. Sen bygger man liksom in sig... har man vant sig vid en emulgator och ett konserveringsmedel och man får det att funka bra är det ju jobbigt att byta. Så EGENTLIGEN vill jag hellre puffa för andra ställen. Jag fortsätter beställa från KR ibland eftersom jag köper Mulsifan (laureth-4, till badolja) därifrån. Men den dag jag hittar laureth-4 någon annanstans har jag nog beställt från KR för sista gången.
Reply With Quote