Visa enstaka inlägg
Gammal 2008-12-30
ize ize är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-09-03
OCM är en jättebra metod för att rengöra sitt ansikte, men resultatet beror på vilka oljor du använder och (faktiskt) vilken temperatur vattnet du sköljer med har.

Vad det gäller vilken olja man ska använda så är detta helt individuellt. Det som funkar för en person kan, men behöver inte funka för någon annan. Själv kan jag inte använda ricin alls, det blir stora bölder på studs. Däremot funkar théolja (camelilla) eller riskliolja i ren form utan problem numera. Har precis köpt avokadoolja så det ska testas (efter nyår ifall det blir nån mindre bra reaktion)

Första månaden jag använde OCM såg jag fruktansvärd ut, finnar, bölder, pormaskar, gud vet allt.. Mina reaktioner var sannolikt en blandning av dels omställningen från konventionell rengöring med diverse skummande eller silikoninnehållande lotioner/geler, dels att oljeblandningen antagligen var direkt olämplig för min hud eftersom jag misstänker att den innehåller stora mängder ricinolja.

Huden måste få lite tid på sig att ställa om oljeproduktionen från fullt ös till betydligt mindre. Sebumkörtlarna måste jobba övertid när man med konventionell rengöring strippar huden vid varje tvättillfälle och/eller byter ut det naturliga hudfettet mot en silikonblandning efteråt. När du tvättar bort allt fett ger du huden en signal "nu måste det tillsättas fett för att skydda" och sebumpumparna börjar gå för högvarv fram tills dess en "bra" balans uppnåtts. Resultatet blir en glansig och fet hud nånstans runt lunch, eller ännu tidigare om du har verkligt effektiva körtlar.

När man använder OCM får kroppen aldrig "strippningssignalen" då du snarare tillsätter mer olja och (eventuellt) "skrapar" bort överskottet med en tvättlapp/handduk. Det gör att sebumpumparna automatiskt minskar sin produktion och huden blir mindre glansig. Att det öht funkar rengörande kan man förklara med "fett löser fett"

Vattentemperaturen påverkar också resultatet, ju varmare vatten desto torrare blir ansiktet. Jätteskönt att kunna variera över året då iaf min hud blir fetare på sommaren och torrare på vintern.

Finnarna kan också vara en reaktion på nån ingrediens i rengöringen, för min del insåg jag efter jag börjat med OCM att jag är överkänslig mot i stort sett alla tensider som används på marknaden, plus silikoner, och ricin... Jättekul.. not. Jag har helt enkelt fått leta tills jag hittar det jag kan använda utan reaktioner och hålla fast vid detta stenhårt. Först nu, ca 1,5 år efter jag funnit alternativ som fungerar kan jjag i nödfall använda de konventionella produkterna (väldigt enstaka gånger) utan att hela ansiktet blir en finnfest.
Reply With Quote