Visa enstaka inlägg
Gammal 2007-03-20
Aurora's Avatar
Aurora Aurora är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-05-06
Citera:
Ursprungligen postat av Guldfisk
Beskrivningen av produkterna va diffusa, så jag kontaktade personen i fråga och frågade vart produkterna tillverkades och om de var registrerade.
Fick som svar att eftersom det är Smink och vanliga Krämer så behöver det inte registreras. Bara några av krämerna hade registrerats då de har läkande egenskaper och räknades som ett läkemedel. Samt att produkterna tillverkades i personens kök i hemmet.
Känner igen situationen Undrar om det är samma personen vi menar. Jag stötte på en tjej som säler på Tradera (hemmatillverkat) men har även en webbutik, frågade henne om registrering och fick samma konstiga svar om läkande egenskaper och etc. Hörde av mig till Läkemedelsverket med samma frågor och de konstiga svaren (utan att ange personen) och fick svar att: ALLT ska registreras, GMP måste följas (alltså ej tillvekning i köket), alla reglerna gäller även om tillverkningen är i liten skala och dessutom så få man inte marknadföra på sådan sätt som hon gjorde (hon hade sk akneolja och etc). Tydligen så bryter hon mot flera lagar (bla miljöbalken). Nu har man den moraliska dilemmat, ska man ange eller inte Man vill ju inte beblanda sig med sånt men på något sätt blir jag väl "medbrotsling" om jag är tyst Eller vad tycker ni?
Reply With Quote