Visa enstaka inlägg
Gammal 2007-03-19
Guldfisk Guldfisk är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2007-03-07
Är det lagligt?

Jag har läst här att man mer eller mindre ska registrera Allt man tillverkar och säljer inom kosmetika och hygien.
Men så stötte jag på en egentillverkare på nätet som sålde sina produkter till allmänheten. Beskrivningen av produkterna va diffusa, så jag kontaktade personen i fråga och frågade vart produkterna tillverkades och om de var registrerade.
Fick som svar att eftersom det är Smink och vanliga Krämer så behöver det inte registreras. Bara några av krämerna hade registrerats då de har läkande egenskaper och räknades som ett läkemedel. Samt att produkterna tillverkades i personens kök i hemmet.

Tänker väl inte direkt sätta dit personen, men det är ju så oseriöst om man helt enkelt skiter i att registrera och dessutom tillverkar det hemma...
Angående hemtillverkningen sa personen att det tilläts eftersom det inte var någon Massproduktion.
Men jag trodde att man var tvungen att ha rätt slags lokal och utrustning oavsett om man tillverkar tusen krämer eller bara tre, om man har för avsikt att sälja dem.

Hur är det egentligen? Ska Allt registreras eller inte?

Ja, jag kan ju läsa lagarna själv, men jag fattar helt enkelt inte. Det står olika hit och dit och tycker inte att det klart och tydligt står exakt vad som gäller egentligen.
Reply With Quote