Visa enstaka inlägg
Gammal 2007-01-23
hovaprest hovaprest är offline
Hedersmedlem

Medlemsdatum: 2004-12-20
För att kunna svara på din fråga behöver man veta hur mycket överfettning det är ni i receptet. I stort sett alla recept har någon överfettning. Kolla sedan att du har så det blir 5-7 % överfettning. Något annat svar kan jag inte ge dig. Jo, det kvittar vilket av fetterna som du väljer som överfettning, eftersom de alla reagerar med kaustiksodan.

Palmolja är en fin olja att ha i tvål, men då behöver du ju räkna. Du kanske kan använda det recept som du gillar, men sedan lägga till lite palmolja, och då räkna lite mindre mängd kaustiksoda. Eller så räknar du som "vanligt" och om så ditt nuvarande recept är helt utan överfettning så tar du bort ca 5-7 % av kaustiksodan när du har räknat färdigt. Ett annat alternativ är om du byter ut en av oljorna mot palmoljan. Tänk på att den palmolja som man kan köpa i Sverige är från fruktköttet och inte palmkärnolja. Det är olika förtvålningstal till dem.

En bra förtvålningstabell finns här: www.shenet.se/ravaror/fortvalningstabell

Lutmonstret kommer sällan, men kan ställa till stora problem. det kan ske bl a om tvålmasan blir för varm, eller ibland annars också, men söta grejer i som honung, bivax men även andra ingredienser kan trigga fram monstret. När det kommer så i stort sett exploderar hela tvålsatsen. Har man riktig tur, så hamnar allt i taket, och ingen blir skadad. Det kan också spruta åt alla håll. Jag har även läst att detta otäcka monster kan dyka upp, även efter att man har hällt massan i en form, för att ligga där och mogna. Det är därför det är så viktigt med skyddsutrustning bl a och att inga barn eller husdjur finns i närheten när man håller på att tillverka tvål. Jag kan tillägga att jag har gjort ca 50 olika tvålsatser och att jag aldrig har haft besök av detta monster. Jag har då också gjort några HP(hot process)-satser också.

Lycka till med tvålgörandet!
Reply With Quote