Visa enstaka inlägg
Gammal 2010-12-26
heron heron är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-11-13
Plats: falköping
Svar: Göra eget diskmedel

Citera:
Ursprungligen postat av Korpglugg Visa inlägg
Hej igen.

Jag ska testa med 1 % först. det blir enbart SLS i diskmedlet. Jag köpte det när jag skulle börja göra eget schampo, men kom senare på att jag bara vill använda endast sockertensid. Så jag har hela litern kvar.

Jag vet att sockertensid är svårare att förtjocka, och det räcker att man tar en normal mängd sockertensid för schampoo, så får man ha i mängder med guarnkärnmjöl för att förtjocka ok (jag kör då hellre tunt schampo).

I stället för 30 ml tensid som det brukar vara i schamporecept för min mängd schampo, så har jag bara 10 ml. Jag tar dock numer 20 ml, och då blir det tunt om jag inte dubblar guarkärnmjölet.

Nu har jag precis en helt ny flaska diskmedel, så jag tror att jag väntar med försöken ett tag. Jag tenderar nämligen att samla på mig mer och mer annars. Typ full köpeflaska + tio testsatser eller så...

Kanske man senare kan experimentera med att ha såpnötsvatten till vattendelen, och halvera tensiden, eller nå't... Jag har nämligen mängder av såpnötter kvar till ingen nytta heller, då min hud i ansikte och hårbotten har blivit överkänslig för typ allting. Jag glömmer/orkar inte använda dem till mörk tvätt.
Avkok på såpnötter kan man använda i hela hushållet!! Som man använder allrent/såpa! Det är ju det allra mildaste rengörande ämnet (saponin) som finns!?
Reply With Quote