Visa enstaka inlägg
Gammal 2010-11-05
Korpglugg Korpglugg är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-04-25
Svar: Ansiktsvatten, klurigt att få till nu

Citera:
Ursprungligen postat av Vaxet Visa inlägg
När jag tog pricktest fick jag förklarat för mig att det är väldigt, väldigt vanligt att pricktestet ger utslag på saker som man i realiteten inte har några som helst problem med - falskt positiva utslag, alltså, eller så har man faktiskt lite antikroppar mot antigenet men av något skäl leder det ändå inte till allergisk reaktion. Så om du inte märker av just björkpollensäsongen skulle jag tro att du kan strunta i det där med björk. Pollensäsonger är ganska lätta att hålla koll på mha pollenprognoser och sånt.
Då gjorde din läkare helt rätt: upplyste dig.

Jag upplever det helt fel, och ganska allvarligt sådant, att inte upplysa patienten alls. De frågade inte ens frågor som skulle kunna visa om jag hade problem med björk eller korsreaktioner. De borde ju anta att eftersom jag söker utredas för allergi, att jag har problem.

När man begär ut sin journal och läser den, så börjar man allvarligt undra om man alls kan lita på vården. Det var ingen trevlig läsning. Jag fick även klart för mig att min borrelia som jag fick gå med i två år, ansågs vara hypokondri. När jag testades positivt, ville de ändå fortsätta sin linje, och sade att jag inte hade några symptom(???) och nog hade läkt ut själv. Provet var otroligt högt på antikroppar (10 ggr mer än det normala maxvärdet) och jag kunde knappt gå (haltade), var helt yr, stark ischias o.s.v. Andra reagerade på dert när de såg mig, men läkaren skrev "inga symptom" och senare "patienten påstår att hon 'visst har symptom'".

Ursäkta gnället, men jag går nog igång på detta så fort jag tänker på vården numer. Och ovanstående är inte enda felet som begåtts.

Men nej, jag upplever inga problem med björkpollen. Däremot kan jag få långdragna allergiliknande reaktioner efter en förkylning. Och att jag som nu då, får histaminreaktioner (som det ser ut som).
Reply With Quote