Visa enstaka inlägg
Gammal 2006-04-26
mysan mysan är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2006-04-21
Hej,

jag har ätit totalt 3 Roaccutan-kurer, den sista för ungefär 3 år sedan.

Jag uplevde en hel del biverkningar under kurerna, t.ex. torr hud, torra ögon, torra läppar, och magproblem (det kändes som att hela mitt tarmsystem torkade ut, jag hade ofta ont i magen med kramper).
Jag hade även humörsvängningar, men det kan lika väl bero på p-pillrena som jag var tvungen att äta samtidigt, eftersom Roaccutan ger fosterskador.

Ett år efter att jag avslutat min Roaccutan-kur började jag äta anti-depressiva medel. Det är svårt att säga om jag inte skulle ha gjort det ändå, det var en rätt tuff tid för mig just då.

Och finnarna? De försvann efter Roaccutan-kurerna, men kom tillbaka efter ett tag, förutom efter den sista kuren. Visst får jag en del finnar ibland, men någon finne nu och då (främst runt mensen) kan jag leva med. Jag tycker att min akne håller sig lugn om jag äter ordenligt (mer grönsaker, mindre socker och snabba kolhydrater), sover ordenligt, undviker alkohol, motionera ordentligt och stressar så lite som möjligt. Tråkiga råd, men de funkar bättre än alla "mirakelmedel", åtminstone för den milda akne jag har nu.

Om inget annat hjälper så kan du prova Roaccutan, men om du inte känner dig trygg med medicinen så skippa det och försök allt annat. Tyvärr är det ju också så att de som haft problem med Roaccutan är de som hörs mest.

En sak till, om du bara äter anti-depp utan att gå i terapi och har ätit det så länge (5 år!?) så tycker jag att du genast ska boka tid till en psykoterapeut. Medicin + terapi hjälper så mycket bättre...

Lycka till!
Reply With Quote