Visa enstaka inlägg
Gammal 2011-02-04
Vaxet Vaxet är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-11-30
Svar: Istället för turkisk rödolja i badbomber?

Turkisk rödolja emulgerar, i viss mån. Tar man vanlig olja eller fast fett t.ex. sheasmör så torde fettet flyta på ytan, men turkisk rödolja är vattenlösligt. Vad kan tänkas vara kemiskt likt turkisk rödolja? Av de svenska firmornas standardsortiment skulle jag tippa att olivåterfettning eller aprikosåterfettning kommer närmast.

Annars borde vanligt fett plus litegrann av något ytaktivt funka, så testa med någon tensid du har hemma. Jag har gjort badoljor med Mulsifan, det vill säga laureth-4, som jag gillat jättemycket. Laureth-4 är en "solubiliser" (vad heter det på svenska?) alltså typ en tensid med främsta användningsområde att göra fett lösligt alltså emulgera det i större mängd vatten. Det finns andra ingredienser som funkar på samma sätt. Letar du efter recept på badolja borde du hitta.

Mina försök till badbomber/brusande badpraliner - med fast fett men utan emulgering/tensid - har inte brusat sådär jättebra. Kanske det brusar bättre med turkisk rödolja? Jag har ju faktiskt lite hemma, så jag ska prova.

Senast redigerat av Vaxet : 2011-02-04 klockan 04:37.
Reply With Quote