Visa enstaka inlägg
Gammal 2009-10-09
miisa miisa är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2009-09-14
Jag har lidit av exem i hårbotten, panna och öron så länge jag kan minnas. Har provat på det mesta och hydrokortison är det jag använt mest. Alla möjliga diagnoser har jag fått, dom flesta var att det var sebborré så det har jag oxå behandlat mot.

Nu är det så att det är psoriasis jag och inget annat. Mot det kan man få tabletter på recept, men dom belastar lever och njurar hårt så dom har jag inte velat ha. Så finns det salva man kan smörja på, men i hårbotten går ju inte det förstås. Alltid när jag upplever stress eller andra tunga känslor blossar min psoriasis upp och jag får "tömma" öronen flera ggr/dag. Det enda jag hittat som ger mej lindring är en bivaxsalva jag fått som provsalva av ett kosmetikamärke (Mary Kay). Det är knappast naturligt, men det känns iaf naturligare än kortison som heller inte hjälper.
Jag köpte Acos hårbottenolja på apoteket, inte naturlig den heller, och den lindrar klådan jättebra.

Nu när jag började använda Laverashampo + att jag nu är väldigt stressad så fick jag ett så kraftigt utbrott av psoriasis som jag inte haft på evigheters evigheter Jag var tvungen att byta tillbaka till mitt gamla shampo (Head & shoulders) som är det enda shampo som håller min hårbotten i relativt bra skick.

Psoriasis känner man igen så att huden producerar masor med hudceller som blir "bon" som man klöser bort med naglarna (åtminstone i hårbotten och i öronen, i pannan ser det annorludna ut).

Hoppas du finner lindring, för är det psoriasis du har finns det ingen bot, tyvärr