Visa enstaka inlägg
Gammal 2006-05-25
Tatiana Tatiana är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2004-10-25
Plats: Stockholm
Jag gick en hudterapeututbildning för ca 14 år sedan. Där fick jag lära mig om olika hudtyper och så men ingredienserna i grossisternas krämer var antingen hemligstämplade eller så fick vi lära oss exakta fraser att rabbla för kunderna t.ex "Den här ampullserien (900 kr för en 14-dagarskur) innehåller den revolutionerande Hydroessensiella antiagingsfären XO-P som tränger ner i epidermis och förstärker hudens kollagentillverkning på molekylärnivå blabla". Sedan gick jag en grundkurs med Finn Andersen och den var jättebra, mycket kemisk info om skillnaden mellan vegetabiliska oljor och mineraloljor (från råolja) samt mellan olika vegetabiliska oljor, vad kallpressning innebär kontra härdning och annat jätteintressant. Vi kokade salva och cerat och jag förundrades över hur jordnära och "matlagningsmässig" processen var. Sedan struntade jag i allt vad krämer var i mer än tio års tid men nu håller jag på att gräva fram gamla häften och böcker. Shenet är en veritabel guldgruva, inte minst för klarsyntheten inför kosmetikaindustrins skitsnack (kvacksalverilagen är befriande tydlig och viktig att känna till, något som vi fick impräntat redan på Hudterapeutbildningen).
Reply With Quote