Visa enstaka inlägg
Gammal 2005-08-25
Ringblomman Ringblomman är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2005-05-17
Citera:
Ursprungligen postat av hovaprest
Hej, nej i den boken finns inga recept på rengöringsmedel till ansiktet. Men det finns flera i de böcker jag skrev nedan. Dock inget bra på ansiktsgel tycker jag, men här kommer ett gel som jag har gjort flera av och som jag tycker fungerar bra, egen komposition:

3 ml olivåterfettning
5 ml ricinolja
91 ml destillerat vatten
1 g xantangum
8 dr paraben

Man kan även här tillsätta eteriska oljor. Blanda i så fall först ut dem med olivåterfettningen. Däremot står det i den boken du nämner hur man ska tillverka gel. Jag har gjort flera olika sorters rengöringsprodukter, allt ifrån créme till att ta bort teatersmink, rengöringslotioner och så gel. De två sistnämna tycker jag fungerar likvärdigt.
Tack för ditt svar. Har du försökt sätta till någon tensid i rengöringsgel? t.ex. laureth sulfat eller coco-betain (som jag nyss läste finns i Garniers Clean Feel Gel Wash)? Jag undrar även om det verkligen går bra att få gelen att hålla ihop då du blandar i ricinolja och vatten, det är ju ingen "riktig" emulgator med i receptet. Gör möjligen xantangummit/olivåterfettningen att den blir homogen? Har du använt något annat geleringsämne än xantangum som ju inte ger en riktigt KLAR gel? Vill också säga att jag tycker det är fantastiskt med ditt engagemang och alla de mkt bra inlägg du tar dig tid att göra i detta forum! ....Du borde nästan få en utmärkelse för det. Som jag uppfattat det har du ju en stor familj att ta hand om också
Hälsningar Ringblomman
Reply With Quote