Visa enstaka inlägg
Gammal 2011-02-04
Korpglugg Korpglugg är offline
Medlem

Medlemsdatum: 2008-04-25
Svar: Höja pH med natriumhydroxid, men jag är => ???

Tack. Jag misstänkte detta (jag borde googla och inte fråga så fort ). Jag var lite rädd att schampot skulle vara för basiskt och att det skulle ha blivit något fel med mätningen på något "mystiskt sätt".

Tritest är jättebra! Den gamla jag hade var från 70-talet, och vid test hos veterinären, så visade den så korrekt den kunde med tanke på att avläsningen är för hela pH-steg. Verkar ju inte åldras alls. Men de nya remsorna jag köpte, har annan känsla och blöder mer mellan fälten, så kanske de är sämre. Jag jämförde lite med mina sista bitar av den gamla, och de verkade stämma överens, förutom då att det var mer svåravläst på de nya som blödde mer mellan fälten.

Då ska jag ta och våga ha i ännu mer NaOH nästa gång, höja ända till mellan 6 och 7 som min hud trivs bäst med. Det är ett litet helsicke när ens hud inte gillar "hudvänligt pH" eftersom alla schampon som har bra ingredienser har detta låga pH. Utom No Perfume barnschampo från Urtekram, men då är det inte ett mjällschampo, vilket jag behöver (annars hade jag gjort det själv i stället). Jag tål inga EO heller, utan måste ha kommersiella antimjällingredienser.

Som tur är räcker det att använda mjällschampo varannan gång, så jag har hemgjort eller Urtekrams varannan gång.
Reply With Quote