Shenet Forum

Shenet Forum (http://www.shenet.se/forum/index.php)
-   Giftigt/skadligt? (http://www.shenet.se/forum/forumdisplay.php?f=18)
-   -   En fråga om Paraben (http://www.shenet.se/forum/showthread.php?t=441)

Ihks 2006-02-28 13:15

En fråga om Paraben

EDIT: Råkade skriva i hårvård, menade att skriva i hudvård.

Hej!

Jag gör ett projektarbete om transnationella företag och snubblade över Nestlé ägda The Loreal Group. Jag blev verkligen överaskad när jag såg att Vischy, Biotherm, Lancome, Loreal, Garnier, Maybeline med flera produceras och ägs av samma företag.

Jag bestämde mig för att undersöka saken närmare och började läsa om vad som fanns i Biotherm och Vischy's produkter (eftersom dom är de dyraste inom Loreals sortiment och också ansedda av återförsäljare som dom bästa). Allt eftersom jag läser blir jag mer och mer förvånad och förskräckt över vad många betalar 1000tals kronor för att få smörja in i huden med.

Jag andvände Garniers "Pure Facial Wash" och deras "Fresh Mouisturiser" men har nu slutat eftersom det enda som känns fräscht och rent med dom är designen som verkligen är ger ett bra intryck.

Jag har läst att ämnet paraben, propylparaben, ethylparaben misstänks vara cancerogen och det låter inte särskilt trevligt (eftersom det återfinns i nästan alla hudvårdsprodukter, även apotekets).

Därför undrar jag om det är någon som har länkar till undersökning och forskningsrapporter om ämnet.

Jag tycker inte om när det står att "undersökningar har visat att ämnet inte är cancerogen" tex. här på SheNet medans det på Skin Deep står att ämnet kan vara cancerogen. Jag hittar inte en länk till källan på någon av sidorna.

Jag vill gärna läsa dom själv och bilda mig en egen uppfattning och utan källa så vet jag inte vad jag ska tro.

Jag undrar också vad det finns för alternativ till att konservera med paraben i ansiktskrämer m.m. och vad dom alternativen har för negativa effekter. Är Paraben billigt eller är dess egenskaper unika? vad är det som gör att alla andvänder just paraben?

Hälsningar,
Victor Svedberg
mail@ihks.net

Admin 2006-02-28 13:41

Shenets källor finns angivna mot slutet av sidan. Länkar till denna typ av material (i den mån det är hämtat på nätet) är tyvärr ofta opålitliga då materialet ofta flyttas om på webbplatserna. Länkar som fungerar när de läggs in är allt som oftast döda en månad senare.

Här är i alla fall källorna:
Litteratur: Se t ex Antczak och Antczak (2001), Johansson (1996), Lodén (2002), Reynolds (1996), Svenska Naturskyddsföreningen (2000; Preservatives). Som livsmedelstillsats: Hanssen (1986), Livsmedelsverket (1998), SLV FS 1999:22.Som konserveringsmedel i kosmetika: Kosmetikadirektivet 76/768/EEC: annex VI. Frågetecken för butylparaben: Miljø- og sundhedsvurderinger af håndsaebe (Forbrygerstyrelsen, Damark: Tekniske Meddelelser 12:1998).
Artiklar: Förrädiska färger: leksmink kan innehålla ämnen som är skadliga (Göteborgs-Posten 2003 09 19).
Nätpublikationer: INCI-namn, CAS-nummer: INCI-databasen, SNF Bra Miljöval. Tveksamheter om parabener: Miljø & Sundhed, Danmark (2004), Grønn hverdag, Norge (2004). Japanska rapporten om butylparaben: Shinshi Oishi: Effects of butyl paraben on the male reproductive system in mice (Archives of Toxicologyvol 76 2002, Springerling, Tyskland) (2004). SNF Bra Miljöval: Preservatives; Conditioning agents (2005 07 19)

Mer information om varje källa hittar du under Referens > Litteratur, t.ex. här: http://www.shenet.se/referens/litt-ravaror.html

Cissi 2006-02-28 13:47

På pubmed.com kan man söka efter artiklar om ämnen.

Då får du även räkna med att de kommer att vara på engelska (skriv engelska sökord).

Annars så är parabener en av de säkrare konserveringsmedlerna till hudprodukter o är även tillåtna i livsmedel.

Sen så är det mkt här i livet som är farligt (ex. gå över gatan).
Det som är avgörande om nåt är giftigt är dosen och inget annat. Du kan fråga vilken toxikolog som helst. Du får samma svar.

Exempelvis är det bättre att ha flera olika parabener som kompletterar varandra än att ha en enda, dosen av varje paraben blir då lägre och risken för allergi är då oxå lägre.

Jag tycker du ska oroa dig mindre för dessa konserveringsmedel (om du inte är allergisk förstås) och oroa dig mer för andra ämnen som finns i färdiga produkter (som finns i större doser), ex mineralolja och vaselin. De gör garanterat mer skada än konserveringsmedel.

Sen kan man ju undvika konserveringsmedel i produkter genom att göra dem vattenfria. Använda hudolja istället för lotion och cremer.

Sen är variation en bra grundtanke, inte bara när det gäller hudprodukter utan oxå när det gäller vad vi trycker i oss.

Ihks 2006-02-28 14:42

Tack för snabba, bra svar! :)

Javisst är det så, fast dom flesta vet att när dom går över gatan löper dom en risk att bli överkörda.

Till skillnad från dom som spenderar 500 kronor på en "Biotherm White Extra Refreshing Detoxifying Lotion" det känns inte riktigt som att alla dom är medvetna om att dom inte bara får en "Ultra Detoxification" utan även en del nya gifter på köpet. http://ewg.org/reports/skindeep2/rep...UCT&id=8818846

Jag personligen tycker ändå inte att parabener känns tryggt alls, det verkar som dom kan påverka lite allt möjligt i kroppen. Jag menar, parabener finns ju i allt från schampo till ansiktskrämer till mat så vi lär få i oss endel med åren. Desutom har jag hört att dom inte ska vara särskilt bra för naturen.

Finns det inget svar på paraben som inte är syntetiskt?

myosotis 2006-03-02 09:58

Det är väl inte nödvändigtvis det syntetiska i parabener som är problemet, utan deras eventuella cancerogena och/eller hormonefterhärmande egenskaper. Jag håller annars med Cissis synpunkter här.

Ihks 2006-03-04 19:17

ok, men det finns alltså inget som kan göra vad paraben gör fast på naturlig väg?

Äva 2006-03-08 14:22

Hej Ihks!

Jag använder silver collodial och grapefruktkärnsextrakt olja och det fungerar bra. Jag är ingen kemist och kan ej svara för varför det fungerar men utifrån egna tester så vet jag att det hjälper.

MVH
ÄVA

hovaprest 2006-03-08 15:01

Hej, Äva, var använder du det i för sorts produkter? Hur länge har du hållit för dig.

Jag har råkat räkna fel, vid några tillfällen och tagit för lite paraben, då har produkten jättesnabbt möglat. (Crémer)

Äva 2006-03-08 15:09

Hej!
Jag kör det i schampo, gél, kräm,lotion och det håller i månader.Jag brukar även använda eterisk olja korriander vilket också är bakteriehämmande. Givetvis kräver det att man är väldigt noga med rena tillverkningsverktyg (decinfierade med kokande vatten). Jag har gjort större satser vid flera tillfällen så det har varit framgångsikt vid upprepade tillfällen.

MVH
Äva

myosotis 2006-03-08 20:59

Äva, hur räknar du ut doseringen?

Äva 2006-03-09 09:08

Lite på en höft, som doseringen för paraben ungefär.

MVH
Äva

koshka 2006-03-09 15:57

Hej,

Igår var jag en hel kväll på föreläsning-träff m Finn Andersen.. det handlade just om konserveringsmedel... jag frågade just om Citroseed och antioxidanter som sådana.. ha bekräftade att det är studerat och bevisat efter många tester att de inte dödar alla bakterier.. visst förlänger man livet på produkterna genom att ha de i kylskåpet, koka osv... men de mest hudvänliga kons.medel är just Parabener och bensoesyra.
Det är inte bevisat om biverkningar cancerframkallande mm kommer just fr parabener... bensoesyra kan irritera de som har känslig hud... det är ett stort ämne och innan man bestämmer sig för ja och nej.. samla information..
Hälsningar

Äva 2006-03-09 16:31

Det finns att läsa om grapefruktskärne extrakt här på shenet. Om det är så att man vill ha en 100% "steril" produkt ja då är det väl inte säkert att ens parabener hjälper. Det har varit en del kommunikationer fram och tillbaka gällande grapefruktskänrne extract, antioxidant eller antibakteriell???? Oavset vad så ser jag med mina egna blue eys att det fungerar, hellre riskerar jag lite bakterieflora än cancerogena sådana.

Äva

Eva

foolishrice 2006-10-18 14:35

Det finns inte mycket som tyder på att parabener skulle vara carcinogena.

Grapefruktsfröextrakt har visat sig vara ett bra medel för att konservera och sterilisera MEN om man har dock, till skillnad mot parabener, visat att grapefruktsfröextrakt är *giftigt för hudceller vid koncentrationer som överstiger en spädning på 128 ggr.

En spädning på 1:512 är däremot icketoxisk och fortfarande **fungi- och *bakteriocidal (såväl grampositiva som gramnegativa bakterier.)

*"These tests indicated that from the 1:1 through the 1:128 concentrations, GSE remained toxic as well as bactericidal. However, test results indicated that at the 1:512 dilution, GSE remained bactericidal, but completely nontoxic."

Källa:

*The effectiveness of processed grapefruit-seed extract as an antibacterial agent: II. Mechanism of action and in vitro toxicity.

Heggers JP, Cottingham J, Gusman J, Reagor L,McCoy L, Carino E, Cox R, Zhao JG.Department of Surgery (Plastic), School of Medicine, University of Texas Medical Branch, Galveston, USA. jphegger@utmb.edu

**Effects of 33% grapefruit extract on the growth of the yeast--like fungi, dermatopytes and moulds

Krajewska-Kulak E, Lukaszuk C, Niczyporuk W. Zaklad Teorii Pielegniarstwa Akademii Medycznej w Bialystoku, 15-096 Bialystok, ul. M. C. Sklodowskiej 7a.

Aurora 2006-10-18 15:01

Citera:

Ursprungligen postat av foolishrice
Grapefruktsfröextrakt har visat sig vara ett bra medel för att konservera och sterilisera MEN om man har dock, till skillnad mot parabener, visat att grapefruktsfröextrakt är *giftigt för hudceller vid koncentrationer som överstiger en spädning på 128 ggr.

Grapefruktsfröextrakt är giftig in vitro på hudceller, kan du källa där det uppges toxicitet på celler in vivo? För jag hittar inte detta. Jag antar att du känner till att celllinjer in vitro är mycket känsligare än celler in vivo mot de flesta ämnen. Vanlig vatten kan döda celllinjer in vitro, du menar väl inte att man ska sluta använda vatten också :D?

Tiden anges som GMT +2. Klockan är nu 18:01.