PDA

View Full Version : Hemmagjord mascara

mysan
2006-10-25, 09:46
Hej allihopa,

har något av er testat att göra egen mascara? Såg att bland annat Crearome har recept. Jag funderar om det är OK att göra mascara med Vegetal istället för ME/VF-fett. Och är mascaran lika bra som de man köper, eller har man den på kinderna efter halva dagen?
Alla tips och erfarenheter angående detta mottages tacksamt!

hovaprest
2006-10-26, 18:20
Hejsan, jag har gjort mascara helt efter Crearomes recept. Den fungerar jättebra. Inget på kinderna. Men å andra sidan så använder jag den inte så ofta. Är oftast omålad.

mysan
2006-10-26, 19:11
Hej, tack för svaret.
Jag tror jag ska testa och se hur det funkar. Jag vill inte köpa hem ME/VF-fett, så jag hoppas att det funkar lika bra med vegetal. Postar ett meddelande här när jag testat.

Cissi
2006-11-24, 13:18
Jag tänkte oxå prova göra egen mascara.

Nu är det så att det står i recepten från Crearome att man ska använda sojavax, jag vill inte använda detta (deras sojavax kommer från USA o alla vet hur USA älskar att genmanipulera saker). Nån som har nåt tips om vad man använda istället? (Jag har bivax hemma.)

hovaprest
2006-11-24, 13:55
Jag hade tagit bivax istället, men jag har för mig att man inte tar samma mängd. Fast jag hade nog tagit samma mängd ändå. Jag har använt sojavax till salva, och fick då ta dubbla mängden mot när jag tar bivax, fast jag tror att de egentligen rekommenderar att man ska ha någon mindre sojavax än bivax.

Enda anledningen till att jag använde sojavax var att jag skulle göra vegansalva. Där det absolut inte fick finnas något från djurriket, inte ens bivax. Men håller med dig om att miljöhänsynet borde väga över. Desutom är ex mina ungdomar allergiska mot just soja, så jag kan inte ha det i några produkter som de kommer att behöva använda.

Lycka till!!

Cissi
2006-11-24, 14:32
Oki, då ska jag prova med det när jag får min beställning från Crearome.

Det ska bli riktigt spännande o se hur resultatet blir.

mysan
2006-11-24, 15:22
Hej Cissi,

du kan väl berätta hur det går med din mascara, jag har ännu inte lyckats få iväg min Crearome-beställning så jag har inte testat hemmagjord mascara än.
Läste på Crearomes hemsida att bivax och sojavax kan ersätta varandra, men att dosering är lite annorlunda (20g bivax=17 g sojavax). Lycka till!

Cissi
2006-11-24, 15:42
Jag rapporterar sen hur det gick.

Misstänker redan nu att borstarna till deras mascarahylsor inte är utformad för bästa resultat. Såg lite gles ut på bilden i katalogen. Men jag beställde ändå. Funkar inte borsten så är det bara att ta en borste från en gammal mascara förpackning (rengjord förståss) som man vet funkar. Många gånger e ju där den speciella effekten sitter i många mascaror. Fransarna ska ju inte bara ha färg, volym o längd ska det va oxå.

Cissi
2006-12-09, 13:28
Ok, nu har jag provat att göra mascara enl crearomes recept. Jag vill tipsa andra att inte försöka på er det receptet. Det var det sämsta jag varit med om. Mascaran var helt osynlig på fransarna (det lilla som fastnade där). Och då provade jag med den medföljande borsten och med den borsten som jag vet funkar.

mysan
2006-12-09, 16:29
Hmm, ja, det var det där jag var lite rädd för. Vissa kosmetikaprodukter är nog inte så lätta att göra hemma...
Tack för att du berättade hur det gick, Cissi!

hovaprest
2006-12-09, 23:40
Hej, jag har gjort mascara enligt Crearomes recept, nästan det enda recept som jag inte har ändrat något alls i. Jag har mest grön färg i, Franskarna blir jättefina, man ser nästan inte att de är gröna, det bara kan anas, precis som jag ville. Jag använder också Crearomes hylsa och borste till mascaran. Det funkar bra. Det är över ett år sedan jag gjorde mascaran, jag gjorde hela förpackningen med hylsor, 5 eller 6 st, jag minns inte riktigt. Men jag är helnöjd med mascaran. Har dock inte provat den ute i ex regn.

Aurora
2006-12-14, 00:20
Jag har också provat enl Crearomes recept och är väldigt besviken :embarasse Håller med Cissi, det lilla som fastnade syns nästan inte alls!