PDA

View Full Version : Organiska foundations och puder

andyville
2006-09-11, 02:18
Hej alla!

Först och främst - oj vad glad jag är att jag hittade den här sidan!

Jag har länge funderat på att börja använda organiska foundations och puder. Det allra bästa vore naturligtvis att tillverka dessa själv, men jag tycker att recepten på shenet är en aning krångliga. Har någon ett tips på den allra enklaste (och samtidigt hudvänligaste) foundation respektive puder man kan göra? Recept uppskattas, samt tips på var man kan få tag på råvarorna.

Jag gjorde en enkel google-sökning också - det allra enklaste vore naturligtvis om organiska foundations och puder gick att köpa, färdigproducerade. Jag hittade märket "The organic make-up company" som verkade intressant. Någon som är mer kunnig än jag: vad tror du om innehållet i dessa produkter? (www.organicmakeup.ca (http://www.organicmakeup.ca/))

Foundation
INCI: Ricinus communis (castor oil), *Zea mays starch (corn meal), Kaolin, Titanium dioxide, *Elaeis guineesis oil (palm oil), *Butyrospermum parkii fruit (shea butter), Iron oxides, Micas, Tocopherol (*certified organic)

Puder
INCI:*Zea mays starch (cornmeal), Kaolin, Mica, Iron oxides, *Simmondsia chinensis seed oil (jojoba oil), Tocopherol, *Melaleuca alternifolia (tea tree oil) (*certified organic)

Alla tips och råd uppskattas varmt!

Milou
2006-09-11, 08:33
Om du söker bra ekolgiska produkter kanske Weleda kan var något för dig, http://www.weleda.se/hudvaard/
Weledas kvaltetskrav kan du läsa om här: http://www.weleda.se/om_weleda/kvalitetskriterier/

Mvh
Milou

Mimmi
2006-09-11, 14:42
Hej
Jag har provat att göra både "brunkräm" (foundation) och färgat puder och tycker inte att det var så svårt. Givetvis så behövs färg. Det går att köpa på exempelvis Crearome. Köp några bra grundfärger och blanda. Till exempel Vitt, Rött, Brunt, Svart, Grönt, Blått och titanoxid. Ju mer titanoxid du har i ju mer täckande blir det. Blanda försiktigt. Ta LITE färg åt gången (knivsudd). Pudra på exempelvis din underarm för att se vilken färg du har fått fram. När du har den nyans du vill ha så blanda noga ner i din ansiktskräm. Eller använd pudret som det är och pudra på färgen i ansiktet.
För att hindra glans i ansiktet brukar jag använda vanligt rismjöl. Man får borsta lite extra men sen är det toppenbra. Rismjöl går givetvis också att blanda i pudret. En varning dock. Blanda inte ner rismjöl i krämen för då kan det kan börja mögla. /Mimmi

andyville
2006-09-11, 15:26
Tack för era svar, Mimmi och Milou!

Mimmi:

Några följdfrågor:

1. Kan det puder som du beskriver användas på egen hand, det vill säga utan foundation under?

2. Kan du beskriva exakt vilka ingredienser du använder för din ansiktskräm? Glycerin, olja, vax...?

Stort tack!

Mimmi
2006-09-11, 16:15
Hej Igen
Nu skall vi se om jag kan svara.
Fråga 1
Ja. Om du använder en vanlig dagkräm under så går det utmärkt att pudra det färgade pudret på ansiktet. (Och om du blandar det färgade pudret i dagkrämen så får du en färgad dagkräm)
Fråga 2
Lite svårare att svara på. Du kan läsa lite både här på forumet och på Shenet för det finns jättemånga recept på ansiktskrämer beroende på vad du vill ha för effekt. Men olja, örtutdrag, glycerin, vegetal, cetylalkohol, parabener är en bra bas. Jag som vill ha en kräm för fet hy med grova porer kommer i min nästa kräm att använda
fettfas:
50 ml Tistelolja
15 ml Vegetal
4 ml cetylalkohol
10 ml squalane

vattenfas
100 ml röllekainfusion
10 ml glycerin

tredje fasen
40 ml aloe vera
kanske lite grape
20 dr parabener

Men det går att variera nästan hur mycket som helst. Olika oljor, olika örtutdrag, olika fuktighetsbevarare, olika konsistensgivare. Så ett exakt svar är svårt att ge. Men det kanske finns fler här i forumet som kan ge dig bra och enkela recept. /Mimmi

andyville
2006-09-11, 19:37
Tack igen Mimmi!

Jag var på Crearome idag och köpte ett gäng ingredienser, som jag nu blandat ihop till ett puder enligt ett av shenet-recepten. Jag provade att ha lite kokosolja i ansiktet innan appliceringen, och det blev verkligen bra - jag är imponerad! :) Ditt tips om att vara försiktig med färgen var dock helt korrekt - första gången tog jag alldeles för mycket och blev helt gul i ansiktet... You live, you learn.

Cissi
2006-12-10, 15:36
Jag har nu provat att göra ansiktspuder enl crearomes recept. Färgen blev ok, men när jag använde den i ansiktet så blev det alldeles kornigt. Jag använde puderblandning 2. Är det fler som råkat ut för detta? Eller kanske tillochmed vet vad det beror på (kornigheten). Den försvinner inte när jag försöker borsta bort det.